XXI gadsimtā modē ir on–line


Prognozes liecina, ka nākamgad tūrisma nozarē e–komercija sasniegs gandrīz 10%.

Kad šā gada rudens sākumā sabiedrisko attiecību aģentūra A.W.Olsen & Partners veica Latvijas iedzīvotāju aptauju par ceļojumu plānošanu un rezervēšanu internetā, iegūtās atbildes deva divējādus signālus. No vienas puses, piecās Latvijas reģionu centru pilsētās aptaujātie 73% cilvēku atzina, ka internetā ir atrodama visa nepieciešamā informācija ceļojumu plānošanai un arī viņi paši visbiežāk meklējuši ziņas par ceļojumu cenām, aktuālākajiem maršrutiem un aprakstus par valstīm.

No otras puses, divas trešdaļas no viņiem atturējušies rezervēt biļetes internetā, bažījoties, ka pašreizējās rezervēšanas sistēmas ir neērtas un nedrošas. Turklāt kā nepieciešamo uzlabojumu 41,2% respondentu minēja iespēju izmantot dažādas maksāšanas kartes.

Tajā pašā laikā tūrisma nozares pārstāvji prognozē, ka internets tomēr kļūs par svarīgu produktu pārdošanas kanālu. Par to mudina domāt statistika — Eiropā tūrisma nozares ienākumi no produktu pārdošanas internetā pērn sasniedza 17 miljardus eiro jeb 7,1% kopējo nozares ienākumu. Prognozes liecina, ka 2006.gadā e–komercija tūrisma nozarē sasniegs jau 9,2%.

"Arī Latvijas iedzīvotāji neapšaubāmi arvien vairāk sāks izmantot interneta iespējas. Mēs to zinām, tāpēc mūsu komanda intensīvi strādā, realizējot idejas un plānus, kā racionāli izmantot plašās tehnoloģiskās iespējas," atklāj Jūlija Gladčenko, Atlas Tours direktore.

Konkurence tīklā

Vietējās tūrisma firmas biznesam internetā pieskaņojas, veidojot portālus, kuros vienlaikus iespējams izvēlēties un iegādāties vairākus produktus. Tajos pamatā ir sistēma, kas meklē un iesaka ceļotājiem interesantus variantus gan aviobiļetēm, gan autonomai, gan viesnīcu rezervēšanai, skaidro Indra Svikle, ceļojumu firmas Latvia Tours pārdošanas un mārketinga direktore.

Jaunākiem rezervēšanas portāliem atšķirībā no iepriekšējiem ir izteikta priekšrocība — tā ir klientiem ērtāka sistēma, jo tajā apvienoti visu pasaules populārāko aviokompāniju piedāvājumi. Tas nozīmē, ka klientam vairs nav jātērē laiks, lai apmeklētu katras aviokompānijas mājaslapu un salīdzinātu visas cenas.

Patlaban Latvijā par modes diktētājiem uzskatāmi četri tūrisma pakalpojumu portāli: www.avio.lv, www.lidot.lv, www.ekolumbs.lv un www.atlas.lv.

Praktiski padomi

Portāls www.avio.lv ir tūrisma firmas Eurotravel biļešu rezervēšanas portāls. Avio.lv produktu menedžere Renata Geniatova ceļotājiem iesaka: pirmkārt, rūpīgi iepazīties ar informāciju par pašu rezervēšanas kārtību. Otrkārt, rezervēšanas laikā ievadīt precīzus datus. Treškārt, pēc biļešu rezervēšanas internetā tomēr piezvanīt uz biroju un pārliecināties par veiksmīgu rezervēšanu. Ceturtkārt, ņemt vērā, ka katrai rezervētajai biļetei ir termiņš, kura laikā tā ir jāizpērk. Portālā avio.lv rezervētās biļetes var saņemt tikai birojā.

Tūrisma firmas Atlas Tours piedāvātās rezervēšanas sistēmas www.atlas.lv darba valoda ir angļu, taču rezervēšanas noteikumi pieejami arī latviešu valodā. "Ja klientam nepieciešams, mēs palīdzēsim veikt rezervēšanu. Arī viesnīcu aprakstus un citu informāciju varam sagatavot latviešu vai krievu valodā. Katrā ziņā esam atvērti šajā procesā visiem klientiem," — tā J.Gladčenko.

Portālu www.lidot.lv piedāvā tūrisma firma Latvia Tours, uzsverot, ka lidot.lv darbojas gan kā biļešu pārdevējs, gan personīgais konsultants un ceļojumu plānotājs. Kā pastāstīja firmas pārstāve I.Svikle, visa informācija, kas ietverta portālā, ir veidota, lai interesents savu braucienu varētu plānot jau no brīža, kad viņam tikko radusies ideja kaut kur aizceļot. Pirmkārt, ja nepieciešams izvēlēties vietu, uz kurieni doties, tad var izmantot pilsētu ceļvedi, kurā ir informācija par populārākajām pilsētām, to apskates vietām, viesnīcām, ekskursijām, ir arī pilsētu kartes. Otrkārt, izmantojot lidot.lv speciālās aviobiļešu meklēšanas iespējas, sistēma atrod piemērotāko un izdevīgāko cenu. Treškārt, par rezervētajām biļetēm ceļotājs var norēķināties internetā ar elektronisko maksājuma karti, arī ar pārskaitījumu vai skaidrā naudā.

www.ekolumbs.lv ir tūrisma aģentūras Kolumbs piedāvājums, kurā papildus visiem standarta piedāvājumiem ietvertas arī īpašās studentu apdrošināšanas polises, kas ir lētākas nekā standarta polises. Tiek piedāvātas arī speciālas ceļojumu cenas studentiem un jauniešiem. Faktiski jebkuram klientam ceļojuma cenas internetā vienmēr būs zemākas nekā aģentūrā. Taču, lai biļešu iegāde ar interneta starpniecību būtu veiksmīga, mārketinga direktors Andris Kleins iesaka par rezervētajām biļetēm norēķināties laikus. Papildus pašreizējām norēķināšanās iespējām decembrī klientiem būs iespēja samaksāt tiešsaistē ar debeta un kredītkartēm un pirkt aviobiļetes un ceļojumus uz nomaksu.

Iespēju dot saviem klientiem norēķināties ne tikai ar starptautisku kredītkarti, bet arī ar debeta kartēm, visticamāk, mudinājis arī rudenī veiktais pētījums, kurā, kā jau minēts, gandrīz puse aptaujāto ieteica nodrošināt iespēju maksāt ar dažāda veida kartēm. Kā zināms, debetkartes ikdienišķos maksājumos Latvijā vēl aizvien ir populārākas un pieejamākās nekā kredītkartes.

I.Svikle no Latvia Tours apgalvo, ka tūrisma firmas un portāli ieklausās klientu vēlmēs un attiecīgi veic nepieciešamos uzlabojumus. Ir vērts, jo, kā liecina statistika, kopš šā gada 20.oktobra, kas tika atvērts lidot.lv, unikālo apmeklētāju skaits pārsniedzis 25 tūkstošus, ar interneta starpniecību pārdotas 300 aviobiļetes, veiktas 90 viesnīcu rezervēšanas un 30 autoīres pasūtījumi.

2005-12-15 Diena Laura Zīle